A-traktor

Besikta A-traktor på Carspect

I maj 2018 infördes ett nytt lagkrav som innebar att A-traktorer blev föremål för periodisk kontrollbesiktning. Baserat på fordonets ålder samt när det först togs i bruk måste ägarna låta inspektera sina traktorer vartannat år. Vårt team är tillgängligt och redo att hjälpa dig under besiktningen av din A-traktor.

Boka tid för besiktning av A-traktor.

Hur ofta ska man besikta en A-trakor?

Kontrollbesiktning måste ske senast 48 månader (4 år) efter att A-traktorn togs i bruk som fordon för första gången, därefter senast 24 månader (två år) efter senast godkända kontrollbesiktning. Värt att notera att det är åldern på fordonet som avgör när den ska besiktas och inte nyregistreringen.

Vad kostar en besiktning av A-traktor?

Du kan hitta våra priser för besiktning av A-trakor här. Priser går också att hitta när du bokar tid.

Var kan man besikta?

Carspect erbjuder omfattande besiktningar för A-traktor på flera platser i landet, bland annat i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Boka tid för A-traktor.
 

Vad gäller för besiktning av lastbil?

1. Bärande konstruktion.

Vi säkerställer ditt fordons säkerhet och livslängd genom att ge dess kaross och ram en grundlig kontroll av eventuell rost eller skador som kan äventyra den strukturella hållbarheten. Detta inkluderar att se till att varje komponent, från balkar till fästen, samt viktiga infästningar som fram- och bakpartiet är säkra och fria från korrosion.

2. Hjulsystem.

Vår grundliga inspektion av hjulsystemet omfattar kontroll av fjädring och leder, kontroll av att alla hjul är korrekt monterade, noggrann granskning av däcken för att upptäcka skador eller otillräckligt mönsterdjup (minst 1,6 mm krävs) samt kontroll av A- traktorns fjädring och stötdämpning - EPA-traktorer ska ha en ofjädrad bakaxel.

3. Motor och drivlina.

Vår utvärdering av motor och drivlina omfattar en noggrann inspektion av motorrummet för att säkerställa att alla komponenter som bromsvätska, remmar, batterier, bränslesystem (om de är gasdrivna), motorer och elledningar är i gott skick. Vi inspekterar också kraftöverföringssystem med sina registrerade begränsningar för att se till att växellådan fungerar som den ska. Vi kontrollerar även kopplingssystem samt kardanaxlar och axlar för maximal effektivitetska. 

4. Belysning och kommunikation.

Att upprätthålla högsta möjliga synlighet och kommunikation på vägarna är viktigt för trafiksäkerheten. Vi ser till att alla varningslampor, blinkers tillsammans med LGF- skylt och backspeglar är i funktion. För att komplettera kontrollerar vi också att halv- och helljus samt dimljus har justerats enligt rådande bestämmelser. En fungerande varningstriangel måste alltid finnas på plats när besiktningen äger rum!

5. Kaross.

Allt fordonsslitage, skador, otillåten plastfilm på vindrutan eller sidofönstren måste kontrolleras noggrant av säkerhetsskäl. Kontroll görs på dörrar, huv, ratt, säten och säkerhetsbälten.

6. Bromssystem.

Vid bromsprovet säkerställer vi att dina bromsar har optimal prestanda. Vi mäter pedalreserven för att se till att det finns utrymme mellan pedal och golv. Dessutom utförs låg-/högtryckstest på hydraulsystemet, vi undersöker också parkeringsbromsens effektivitet.

8. Övrigt.

Under provningen kontrolleras varje detalj på fordonet där vi säkerställer at det stämmer överens med registrerade uppgifter. Vi inspekterar noggrant traktorns styrsystem, bromsar, signalanordningar och hastighet (max 30 km/h) samt backspeglar och vindrutetorkare med påfylld spolarvätska för maximal sikt. Om det finns några extra funktioner installerade som inte överensstämmer med bestämmelserna - t.ex. extra belysning - ägnar vi särskild uppmärksamhet åt att se till att de också uppfyller kraven. Men om det förekommer avvikelser i viktiga aspekter som axelavstånd eller karossens utformning måste bilen genomgå ytterligare inspektioner innan den kan registreras och få framföras på allmänna vägar.