A-traktor

Besikta A-traktor på Carspect

I maj 2018 infördes en viktig förordning som innebar att A-traktorer blev föremål för obligatorisk besiktning. Baserat på fordonets ålder när det först togs i bruk måste ägarna inspektera sina traktorer vartannat år. Vårt team är tillgängligt och redo att hjälpa dig under besiktningen av din A-traktor.

Boka tid för besiktning av A-traktor.

Hur ofta ska man besikta en A-trakor?

Kontrollbesiktning måste ske senast 48 månader (4 år) efter att A-traktorn togs i bruk för första gången, därefter senast 24 månader (två år) efter senast godkända kontrollbesiktning. Värt att notera att det är åldern på fordonet som avgör när den ska besiktas och inte nyregistreringen.

Vad kostar en besiktning av A-traktor?

Du kan hitta våra priser för besiktning av A-trakor här. Priser går också att hitta när du bokar tid.

Var kan man besikta?

Carspect erbjuder omfattande besiktningar för A-traktor på flera platser i landet, bland annat i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Boka tid för A-traktor.
 

Vad gäller för besiktning av lastbil?

1. Bärande konstruktion.

Vi säkerställer ditt fordons säkerhet och livslängd genom att ge dess kaross och ram en grundlig kontroll av eventuell rost eller skador som kan äventyra den strukturella integriteten. Detta inkluderar att se till att varje komponent, från balkar till fästen, samt viktiga infästningar som fram- och bakpartiet är säkra och fria från korrosion.

2. Hjulsystem.

Vår grundliga inspektion av hjulsystemet omfattar kontroll av fjädring och leder, kontroll av att alla hjul är korrekt monterade, noggrann granskning av däcken för att upptäcka skador eller otillräckligt mönsterdjup (minst 1,6 mm krävs) samt kontroll av A-traktorns fjädring och stötdämpning - EPA-traktorer ska ha en ofjädrad bakaxel.

3. Motor och drivlina.

Vår utvärdering av motor och drivlina omfattar en noggrann inspektion av motorrummet för att säkerställa att alla komponenter som bromsvätska, remmar, batterier, bränslesystem (om de är gasdrivna), motorer och olja är i skick. Vi inspekterar också varje kraftöverföringssystem för att se till att växellådan fungerar som den ska. Vi kontrollerar även kopplingssystem samt kardanaxlar och splines/axlar för maximal effektivitet.alla komponenter, t.ex. växellådans funktion och drivlinjens axlar, fungerar som de ska. 

4. Belysning och kommunikation.

Att upprätthålla högsta möjliga synlighet och kommunikation på vägarna är viktigt för trafiksäkerheten. Vi ser till att alla varningslampor, blinkers tillsammans med reflektorer och backspeglar är i funktion; dessutom att en godkänd LGF-platta är tydligt synlig på baksidan av ditt fordon. För att komplettera kontrollerar vi också att halv- och helljus samt dimljus har justerats enligt registrerade data. En fungerande varningstriangel måste alltid finnas på plats innan besiktningen äger rum!

5. Kaross.

Allt fordonsslitage, skador, plastfilm på vindrutan eller fönstren måste kontrolleras noggrant av säkerhetsskäl. Kontroll görs på dörrar, huv, ratt, säten och säkerhetsbälten. Även krockkuddarna måste kontrolleras för att garantera optimal funktion i en nödsituation. 

6. Bromssystem.

Vid bromsprovet säkerställer vi att dina bromsar har optimal prestanda. Vi mäter pedalreserven för att se till att det finns utrymme mellan pedal och golv. Dessutom utförs låg-/högtryckstest på hydraulsystemet, vi undersöker också parkeringsbromsens effektivitet.

8. Övrigt.

Under provningen kontrolleras varje detalj på fordonet där vi säkerställer at det stämmer överens med registrerade uppgifter. Vi inspekterar noggrant traktorns styrsystem, bromsar, signalanordningar och hastighet (max 30 km/h) samt backspeglar och vindrutetorkare med påfylld spolarvätska för maximal sikt. Om det finns några extra funktioner installerade som inte överensstämmer med bestämmelserna - t.ex. säkerhetsbälten - ägnar vi särskild uppmärksamhet åt att se till att de också uppfyller säkerhetskraven. Men om det förekommer avvikelser i viktiga aspekter som axelavstånd eller karossens utformning måste bilen genomgå ytterligare inspektioner innan den kan registreras framgångsrikt på allmänna vägar.